Steeds vaker krijgen wij, als re-integratie- en loopbaanbegeleidingsbureau, te maken met situaties waarbij werkgever en werknemer niet meer 'bij elkaar passen'. Dat kan komen doordat organisaties zich moeten aanpassen aan snel veranderende omstandigheden op de markt, maar ook doordat een werknemer in een andere levensfase terechtkomt, waardoor bijvoorbeeld de werkzaamheden binnen de organisatie geen uitdaging meer bieden. Voor een werkgever en een werknemer beide een lastige situatie. Voor een werknemer is het bij zo’n transitie het allerbelangrijkste te weten wie hij/zij is en zich te concentreren op wat hij/zij te bieden heeft. We onderzoeken met de medewerker wat diens toegevoegde waarde is. Door de jaren heen heeft elk mens zich ontwikkeld en ervaring opgedaan. Bij het vertalen van die kwaliteiten, aan de hand van de door ons ontwikkelde ViVo methodiek, komen er soms verrassende uitkomsten uit, die de weg wijzen naar een nieuwe plek op de arbeidsmarkt. Zo'n transitieperiode is vaak ook het moment waarop de onzekerheid voor het onbekende ruimte maakt voor focus, daadkracht en doelgerichtheid. We reiken binnen onze trainingen de nodige inzichten en tools aan. We vatten de uitkomsten van een assessment samen in een zoekprofiel. Dat zoekprofiel is onderdeel van het persoonlijk marketingprofiel. En met een helder profiel is het eenvoudiger de juiste match te vinden met een nieuwe werkgever. Lees hier de ervaring van een klant die bij ons een re-integratietraject heeft doorlopen. “Herken je sleutelfiguren!" heb ik Peter meermaals horen zeggen in gesprekken en de training. Nou, ik heb zeker een sleutelfiguur herkend; in Peter zélf! Hij heeft geholpen om de deur naar mijn oude werk te sluiten... Hij heeft de deur naar het trainingsacteren geopend... De grootste en belangrijkste sleutel die hij heeft ingezet, opende echter de weg naar het vertrouwen in mijn eigen kunnen... Wat een ommezwaai! Dankjewel, Peter!" Steeds meer hebben wij in onze praktijk te maken met situaties waarin de relatie tussen de werkgever en de werknemer niet meer passend is. De werkdruk-spanningsboog is te hoog geworden, met alle gevolgen van dien, of de uitdaging in het werk is verdwenen. Casus: Biella Benelux B.V.Bij Biella Benelux B.V. mochten we Patrick begeleiden. Hij werkte als Purchase Manager bij een bedrijf waarbij de core business is: opbergen, archiveren en presenteren en daarvoor ook de materialen te leveren.
Door veranderingen in deze markt was hij boventallig geworden. Daardoor moest er voor hem een andere werkgever gevonden worden. Goed afscheid nemen is belangrijk. We maken in zulke gevallen afspraken over wie wat doet en wanneer. Dat kan aan de hand van een vaststelling-overeenkomst of op een vrijblijvendere manier. De werkgever kan ook, wanneer er voldoende vertrouwen in de uitkomst is, het traject faciliteren zonder dat er een einddatum vastligt. Patrick en zijn leidinggevende, Arno Meuldijk, gingen met elkaar in gesprek. Al snel kreeg Re-employ een telefoontje voor een vrijblijvende afspraak, waarin alle partijen, wij dus ook, bepalen of ze het gevoel hebben met elkaar succesvol te kunnen zijn, te kijken of de zogenaamde 'klik' er is. Patrick had voor zichzelf wat vragen voorbereid en al snel hadden we een helder beeld van waar het traject uit moest bestaan. Omdat we maatwerk leveren en hier de relatie tussen werkgever en werknemer goed was, kwamen we overeen dat we Patrick via een kort traject konden helpen. Soms is een wat langer traject nodig, bijvoorbeeld omdat een werknemer twijfelt over wat hij of zij (nog) kan en wat past binnen de veranderde situatie. Dit is wat Patricker er zelf over zei: “In de begeleiding naar een nieuwe baan, heb ik Peter leren kennen. Welke richting wil ik nu eigenlijk op? Na de eerste sessie al wist ik al zoveel beter waar ik stond en waar ik naar toe wil (ga!). Daarna konden we ons richten op de te nemen stappen. Peter heeft een zeer goede mensenkennis en is een prettige gesprekspartner. Dat we bij de eerste kennismaking al gelijk de diepte in zijn gegaan, zegt wat mij betreft dan ook voldoende. Ik wil Peter dan ook hartelijk bedanken en kan hem van harte aanbevelen.” Nu werkt Patrick Huijsman naar volle tevredenheid als Manager Supply Chain bij Clondalkin Group, een bedrijf dat toonaangevende merken ondersteunt door het leveren van verpakkingsoplossingen. |
Via onze nieuwsbrief en nieuwsflitsen houden wij u graag op de hoogte van belangrijke zaken over ons vakgebiedBlog & NieuwsRe-employ maakt onderdeel uit van de Employgroep
De andere groepsonderdelen zijn:
|
Teamlid verantwoordelijk voor deze casus

Peter Bijnen
Algemeen directeur, senior coach en trainer
Perspectief creëren / snelle denker / inspirerend /
streven naar authenticiteit / confronterend / vader /
beeldhouwen / fotografie
Algemeen directeur, senior coach en trainer
Perspectief creëren / snelle denker / inspirerend /
streven naar authenticiteit / confronterend / vader /
beeldhouwen / fotografie
Vanuit zijn jarenlange ervaring als adviseur en als trainer/coach focust Peter op de positieve ontwikkeling van mensen en organisaties. Met zijn scherpe blik kan hij snel tot de kern van een probleem komen en dus ook tot opties die bijdragen aan de oplossing. Als senior-coach is Peter als geen ander in staat om mensen inzicht te geven in gedrag, emoties of overtuigingen die het bereiken van persoonlijke- en of organisatiedoelen in de weg staan. Peter geeft u inzicht in doeltreffende acties op het gebied van mens, arbeid en communicatie en dat doet hij met humor en betrokkenheid!